Posted on

Interjú Varjú Anett jógaoktatóval: a moderntánctól a jógáig

Régóta megtalálhatóak a termékpalettán jógatáskák, aminek az az egyszerű oka, hogy pár éve én is a jógázás szerelmese lettem, és szükségem volt matractáskára. Most egyik visszatérő vásárlóm, Varjú Anett jógaoktató mesélt nekünk a jógáról, az ő útjáról a jógához, és persze a szerelem táskákról is. Az interjú mellé készített csodás képeket pedig Tivadar Mártának, hivatásos fotográfus mamiserpánknak köszönhetjük!

anett_jogo_9_2500
fotó: Tivadar Márti

Mióta jógázol? Hogyan kerültél kapcsolatba ezzel a mozgásformával?
A 2014. évi újévi fogadalmam volt, hogy elkezdek rendszeresen jógázni. Ennek már lassan nyolc éve. Általános- és középiskolás koromban végig moderntáncoltam, viszont amikor elkerültem egyetemre, akkor ez fokozatosan kikopott az életemből. Miután munkába álltam, úgy éreztem, a napi nyolc óra irodai ülőmunka mellett szükségem van valamilyen mozgásra. Olyasvalamit kerestem, ami hasonlóan átmozgatja az egész testemet, mint a tánc, de már nem vágytam olyan intenzitású élményre: inkább valamilyen csendesebb, nyugodtabb műfajt kerestem, ami közben jobban tudok befelé, magamra is figyelni. 

A jógáról sok jót hallottam előtte, így kerestem egy szimpatikus helyet Debrecenben. Ez volt a Dahlia Jógastúdió, a Mandala Jóga Debrecen elődje, amit szintén Sajtos Ági vezetett. Nála kezdtem jógát gyakorolni, és az ő óráin szerettem meg jógázni. Azt hiszem, nem telt bele sok alkalom, amikor már belül úgy éreztem, „megérkeztem“  – még ha ezt akkor lehet, hogy nem is így fogalmaztam meg magamnak, csak most, utólag.

Mesélj kérlek arról, milyen jellegű jógaórákat tartasz?
Elsősorban kezdő órákat tartok: Gerincjógát, Stresszoldó jógát és Hatha jógát. A Gerincjóga volt az első oktatóképzés, amit elvégeztem, és utána folyamatosan (az elmúlt évig szinte minden évben) igyekeztem magam továbbképezni, hogy minél alaposabban és hatékonyabban, illetve minél szélesebb eszköztárral tudjak gyakorlásokat vezetni azoknak, akik az én órámon kezdenek el jógázni, esetleg válnak rendszeres gyakorlóvá.

Valószínű, elfogult vagyok, de Gerincjógát tartom az egyik leghatékonyabb formának azok számára, akik először kezdenek el jógázni. A Gerincjóga Rendszer kidolgozása a Mandala Jógastúdiók budapesti megalapítójához, Németh Gergőhöz kötődik. Ez tulajdonképpen egy bevezetés a modern, városi emberek számára a jógagyakorlásba. Célja, hogy test és az idegrendszer egészségének helyreállítása, megőrzése és fejlesztése, mely során a jóga eszközeit úgy alkalmazza, hogy azok anatómia szempontból a leginkább megalapozottabbak, hatékonyak és biztonságosak legyenek. Mi ilyen szemléletben tartjuk az összes óránkat a debreceni Mandalában, így aki egy kezdő órán elsajátítja a jóga alapjait, utána bátran és magabiztosan tud akár dinamikusabb órákat választani, ha szeretne: Hatha Flow-t vagy Astanga Jógát.  

anett_jogo_5_2500
fotó: Tivadar Márti

Szerinted a 21. század embere miért lelkesedik ennyire a jógáért? Neked mit ad a jóga?
Szerintem a jóga azért is annyira szuper, mert – ahogy a gyakorlók körében is tapasztalom – mindenkit más okból fog meg, mindenki mást szeret benne. Valakit a mozgás része vonz, az, hogy tényleg a test minden területét átmozgatja és fejleszti. Emiatt a rendszeres gyakorlásnak köszönhetően egy idő után mindenki azt veheti észre, hogy könnyebben és biztonságosabban tud mozogni a hétköznapokban. A gyakorlásban emellett ott van a folyamatos fejlődés lehetősége, amit szintén sokan keresnek egy adott mozgásformában. Ennek a fejlődésnek a kulcsa pedig a rendszeresség: nincs teljesítménykényszer, nem kell túlmennünk a határainkon, vagy küzdést, fájdalmat éreznünk – inkább az a fontos, hogy mindig addig menjünk, amíg kényelmesen és stabilan tudunk maradni egy pózban vagy mozdulatban. Így sokkal biztonságosabban tudunk fejlődni, és még jól is érezzük magunkat a gyakorlás közben. 

Emellett pedig ott vannak a mentális és a lelki hatások is. A jóga lehetőséget ad arra, hogy napjaink zajos, rohanó világában arra az időre, amíg a jógamatracon vagyunk, elcsendesedjünk, lelassuljunk, és csak magunkra figyeljünk. Ha pedig egy jógaórán el tudjuk ezt sajátítani, úgy akár át is tudjuk ültetni a mindennapjainkba, ami segít abban, hogy csökkentsük vagy jobban tudjuk kezelni a stresszt, és nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak legyünk. Egy idő után pedig már csak azt vesszük észre, hogy sokkal közelebb tudunk kerülni magunkhoz, sokkal jobban meg tudjuk ismerni önmagunkat. 

Mindezek mellett persze még számos élményét és hatását meg lehet tapasztalni a jógának. Az előbb inkább a leggyakoribbakat szerettem volna kiemelni. És hogy nekem mit ad a jóga? Mindezeket egyszerre. A mindennapi gyakorlásomban figyelhetek csak magamra, ilyenkor tudom összerendezni magamat, és utána úgy tudok nekivágni a napnak, hogy könnyebbnek érzem magam testileg és lelkileg is.

anett_jogo_7_2500
fotó: Tivadar Márti

Mesélj kérlek a Mártival közös fotózásról egy kicsit!
Mártival még most dolgoztunk együtt először, de már sokat hallottam róla, és láttam is a munkáit, amik nagyon tetszettek. Szerintem nagyon gyorsan és rugalmasan tudtunk együttműködni – az egyeztetéstől a végkifejlettig. A fotókat a Mandala Jóga Debrecenben készítettük, itt nagyon szép a környezet, és itt én is otthonosan mozgok. Az időjárás ugyan nem volt velünk (éppen egy esős, borús őszi nap volt), de ennek ellenére szerintem nagyon jó hangulatú, szuper képek készültek.

Mártival könnyű volt együtt dolgozni. Már az elején mondtam neki, hogy ugyan van tapasztalatom a jógás fotózásban, abban teljes mértékben rá hagyatkoznék, hogy milyenek legyenek a beállítások, mit jelenítsünk meg, mert ehhez ő fotósként sokkal jobban ért. Így ez is lett a felállás: ő kitalálta a kompozíciót, én pedig hozzátettem magamat és a jógás pózokat. Szerintem nagyon hamar fel is tudtunk így oldódni, amit a fotók is abszolút tükröznek.

Hogyan váltak be a táskák?
Az első táskám egy variálható PRO táska volt, Pixyre mintával. Amikor lehet, kerékpárral közlekedem a városban, így az, hogy milyen táska van velem, különösen fontos. Nagyon sokáig keresgéltem, mire eljutottam odáig, hogy milyet szeretnék: lehessen vállon és háton is hordani, hogy kényelmes legyen; elférjen benne, amikre a hétköznapokban szükségem van; legyen külső zsebe, amibe beledobom a telefonomat; vízálló legyen és jól látható sötétedésben is; és persze, gyönyörűen nézzen ki. Ezt mindet megtaláltam ebben a táskában, amivel azóta elválaszthatatlanok vagyunk. Imádom.

Ezután fogalmazódott meg bennem, hogy amikor hozom-viszem a jógamatracomat, az mindig elég körülményes. A mindennapos gyakorláshoz egy astanga jógamatracot használok, ami vastagabb, tömörebb és ezáltal nehezebb is az átlagos matracoknál. Csomagtartó nincs a bringámon, a táskát eléggé elhúzza – így mindenképp kell rá egy külön megoldás. Akkor megláttam itt a kínálatban a jógamatrac táskát, és fel is vettem veled a kapcsolatot. Nagyon örültem neki, amikor mondtad, hogy lehet olyat készíteni, ami már a meglévő táskámhoz is passzol. A szürke szín bármihez felvehető, a Pixyre minta színei pedig – ami a zsebén van – a kedvenceim. A matracom teljesen kényelmesen belefér, a pántjával pedig teljesen kényelmesen tudom a hátamon is vinni bringázás közben is. Ha úgy adódik, még plusz táska sem kell, mert a zsebében elfér a telefonom és a kulcsom.  Innen pedig már csak egy apró lépés vezet a #nemtáskák-hoz… De az lehet, külön történet.

anett_jogo_6_2500
anett_jogo_4_2500
anett_jogo_3_2500
anett_jogo_2_2500
anett_jogo_1_2500
fotó: Tivadar Márti

A csodás képekért köszönet Tivadar Mártának, ha debreceni lokációval kerestek szuper (család)fotóst, akkor szívből ajánljuk!

Varjú Anett jógaoktató pedig a Mandala Jóga Debrecenben vár benneteket szeretettel!