A 2023/2024-es őszi-téli kollekció hangulatvilága nagyon hamar, nagyon határozottan körvonalazódvajelent meg előttem. Tudtam, hogy a kicsit extravagáns állatmintákat egy kastély kertjében sétálva szeretném viszontlátni, és azt is egyből tudtam, hogy egy kortalan eleganciát és nőiességet sugárzó szett mellett mutatnának tökéletesen Emese vállán lógva. Elkészült a kollekció, aztán elérkezett ez a pont, amikor leülök a gépem elé, és megírom az aktuális kollekciót bemutató blogposztot… Itt kicsit megtorpantam. Hirtelen el kellett gondolkodnom, honnan is jött nekem ez az erőteljes kastély inspiráció?!
Talán azért, mert könnyűipari mérnökként végeztem, tervezőként nálam a kollekciók ösztönösebben alakulnak, mint egy olyannál, aki divattervezőként végzett, és jobban megtanulta a kollekciótervezés mikéntjét. Én csak a zabolálatlan intuícióimra hagyatkozom. Mindig végzek ugyan minimális gyűjtő munkát, és a minták elkészítése után, a fotózásokhoz készítek moodboardokat is, de ezeket inkább csak azért teszem, hogy megmutassam a stábnak, milyen kép is él a fejemben, mit akarok a kampányban viszontlátni. A tervezési folyamatot esetemben sokkal ad hoc-abb, spontánabb, kevesebb benne a tudatosság. Most ezért is voltam bajban. Honnan is jött ez a fejemben élő világ, ez a jól körülhatárolható kép, ami egy időtlen, varázslatos és titkokat rejtő kastély köré szerveződik?!
Aztán kicsit megálltam, elkezdtem gondolkozni, és figyeltem a fejemben pörgő képeket, és szinte egyből világossá vált: rengeteg könyvet olvastam mostanában, aminek a középpontjában egy rejtélyes kastély áll. Ami először eszembe jutott, az a tavaly olvasott, Simone de Beauvoir gyerekkorát feldolgozó, önéletrajzi regénye, az Egy jóházból való úrilány emlékei és a szintén gyerekkorából táplálkozó az Elválaszthatatlanok című műve. Mindkettőben megjelenik, gyerekkori barátnője, Zaza családjának vidéki kastélya, ami egyszerre oázis, boldog emlékek színhelye és nyomasztó, a női sorsokat gúzsba kötő, tragédiát rejtő hely, egy letűnőben lévő kor mementója.
Szintén Simone de Beauvoir hatására (ő többször említi az Egy jóházból való úrilány emlékeiben, hogy mekkora hatással volt rá kamaszkorában) került a kezembe Alain-Fournier A titokzatos birtok című könyve, ami végül a kollekció kampányanyagának egyik fő inspirációjául szolgált. Ebben a történetben a főszereplő, Augustin egy éjszaka eltéved, és talál egy titokzatos birtokot. A birtokon bál van, mindenféle csodálatos elemmel, különös figurákkal, boldogsággal és élményekkel. Később a főhős éveken át keresi a titokzatos birtokot és az érzést, ami ott hatalmába kerítette, de nem találja. Már felnőttként ismét lehetősége lenne a birtok csodájára, de nem tud élni vele: a gyermekkor csodája örökre elveszett a felnőtt létben.
És nem hagyhatom ki a kollekció inspirációjának legutolsó könyvét sem, az általam nemrég kiolvasott Marina című művet, ami Carlos Ruiz Zafón ifjúsági regénye. A történet 1980-ban játszódik Barcelonában, Óscar Drai, egy bentlakásos intézet tanulója szívesen barangol az iskola környékén az óvárosban az omladozó régi paloták közt. Egyszer bemerészkedik az egyikbe és kezdetét veszi a varázslatos, szívfájdító és félelmetes, szerelemmel, romantikával, rejtélyekkel és tragédiák sorozatával átszőtt történet.
Szóval úgy gondoltam, a leopárdok és tigrisek csakis egy ilyen varázslatos kastély környezetében képzelhetőek el, kitörve a hétköznapokból, egy képzeletbeli, problémáktól mentes, idealista világba menekülve.
A minta
A jó hosszú bevezető után azért mesélek kicsit a mintákról is. A színtípus kollekciókban (2020 tavasz-nyár és 2022 tavasz-nyár) volt eddig a legnagyobb számú minta, hiszen a négy fő színtípusnak négy külön minta született. A KASTÉLY kollekcióban ugyan csak három minta kapott helyett, mégis az utóbbi egy-két évben több modellel is bővült a táskák száma, hogy ez az eddig volt legnagyobb kollekció a több, mint ötven darabjával. A kollekció egy leopárd figurás, egy leopárd és egy tigris mintás anyagból áll, a minták színvilágát egy fáradt rózsaszín és egy grafitszürke árnyalat uralja. Úgy terveztük őket, hogy akár egymással is kombinálhatóak legyenek, akik szeretik a merészebb párosításokat. Tehát nyugodtan rendeljetek eltérő mintás koktélt és hátizsákot, és viseljétek őket bátran együtt!
A kampányfotózás
A fotózás helyszínére több kastély is felmerült, de végül a befutó az első ötletem, a martonvásári Brunszvik Kastély let, amihez rengeteg emlék köt. A gárdonyi nyaralóban töltött gyerekkori nyaralások során nagymamámékkal rengetegszer látogattunk el ide, sétáltunk a parkban, megnéztük a Beethoven Múzeumot, mostanában pedig a gyerekeimmel látogatok el rendszeresen ide.
Ebben a posztban is szeretném kiemelni, hogy mennyire segítőkészek és kedvesek voltak a kastély üzemeltetői, nemcsak ott fotóztunk, előtte a készülődéshez is náluk kaptunk egy külön helyiséget. A forró augusztus után a 29. fotózás előtt leszakadt az ég, többen aggódtak, mi lesz. De nem volt B-tervünk, és egyszerűen nem is akartam ezen aggódni, úgy voltam vele, hogy ez a szupercsapat, akikkel már több, mint egy tucat kampány készítettünk el közösen, úgyis megoldja. Az időjárás viszont kegyes volt hozzánk, mert a délutánra időzített fotózásra elállt az eső, felszáradt a fő, a borús felhők közül elő-előbukkanó nap pedig gyönyörű fényekkel ajándékozott meg minket.
A stáb:
Hámori Zsófi – fotó
Kesjár-Engel Nóra – stylist
Sipos-Lenkey Annamária – smink
Tábori Kyra – haj
Mészáros Emese – modell
Hubai Orsi – werkfotók